Wezwanie pogotowia

Pogotowie ratunkowe należy wzywać tylko w uzasadnionych sytuacjach, gdy dochodzi do gwałtownego pogorszenia stanu zdrowia, zagrożenia życia, wypadku, czy rozpoczęcia porodu. Wzywanie pogotowia ratunkowego w innych sytuacjach może narazić życie innych ludzi, naprawdę potrzebujących pomocy, więc nim zadzwonisz pomyśl!

Aby skontaktować się z pogotowiem ratunkowym zadzwoń swoim telefonem komórkowym pod nr 112 lub 999, numery te są darmowe i dostępne niezależnie od tego czy znajdujemy się w zasięgu swojej sieci, czy też innej, pod numer 112 da się także zadzwonić z telefonu bez karty sim. Bądź przygotowany na to że dyspozytor zada kilka pytań, zachowuj się spokojnie, nie panikuj, ułatwi to zadanie dyspozytorowi telefonicznemu i przyspieszy akcję ratunkową.

Pytania których możesz się spodziewać od dyspozytora:

  • ”Gdzie miało miejsce zdarzenie?” – Podaj jak najdokładniejszy adres miejsca zdarzenia, ewentualnie punkty orientacyjne ułatwiające ratownikom dotarcie na miejsce.
  • ” Jak nazywa się poszkodowany?” – Podaj imię nazwisko oraz wiek poszkodowanego, jeśli go znasz, w innym przypadku powiedź że go nie znasz.
  • ”Co się stało?” – Opowiedz o sytuacji która miała miejsce – wypadku, czy zachorowaniu.
  • ”W jakim stanie jest osoba poszkodowana?” – Najważniejsze czy osoba jest przytomna, oddycha, czy się porusza, jak się zachowuje.
  • ”Proszę podać swoje dane.” – Podaj swoje imię nazwisko i numer telefonu z którego dzwonisz.

Nie rozłączaj się po odpowiedzi na wszystkie pytania, dyspozytor udzieli Ci informacji jak dalej postępować na miejscu zdarzenia, aż do czasu przyjazdu pogotowia. Jeśli to konieczne dyspozytor powiadomi inne służby: Policję, Straż pożarną.